aFizyka logo

Zamów podręcznik wydawnicta MiGra (sklep wydawnictwa)

Wybrane urządzenia cyfrowe

Proponowana liczba godzin: 2 lekcje

Wybrane urządzenia cyfrowe w szkole

Drukarka 3D

Aby wydrukować model 3D potrzebujemy:

drukarka 3d
(źródło Informatyka dla szkół ponadpodstawowych Klasa 3 wyd. MiGra)

Ogólna zasada działania drukarki 3D opiera sie drukowanie kolejnych warstw. Grubość pojedynczej warstwy określa rozdzielczość druku 3D (jest to odpowiednik rozdzielczości wydruku drukarek 2D). Im rozdzielczość jest większa tym otrzymany przedmiot jest dokładniejszy (gładszy).

Obszar roboczy drukarki 3D determinuje maksymalną wielkość drukowanych przedmiotów. Rozpoczynając wydruk 3D ważna jest przyczepność drukowanego przedmiotu do stołu roboczego. Ułatwia to tak zwany raft, będący wydrukowaną poziomą siatką umiejscowioną na powierzchni platformy roboczej.

Tablice i monitory interaktywne

Tablica interaktywna współpracuje z komputerem i projektorem multimedialnym. Na tablicy projektor wyświetla obraz z komputera, a wykorzystanie elektronicznego pióra pozwala obsługiwać wszystkie funkcje uruchomionych aplikacji. Tablica z elektronicznym piórem jest odpowiednikiem ekranu dotykowego.

Bardziej zaawansowanym urządzeniem jest monitor interaktywny, który nie potrzebuje projektora, aby wyświetlić obraz.

Monitory prezentacyjne

Monitory prezentacyjne, to najczęściej ekrany o dużej przekątnej. Pełnią rolę plansz, których zawartość jest zmieniana przez oprogramowanie. Najczęściej pracują w sieci komputerowej.

Kamery do monitoringu

Kamery do monitoringu możemy podzielić na stałe i ruchome. Obraz z kamer jest zapisywany na dysku rejestratora, a z czasem jest nadpisywany nową zawartością w zależności od ustawień programowych.

Przykładowe urządzenia cyfrowe w gospodarstwie domowym

Urządzenia AGD- lodówki, kuchnie, pralki itp. sterowane smartfonem

Domowy system audio, to bezprzewodowy system łączący urządzenia cyfrowe jeden system nagłaśniający tak zwany multiroom. Przykładowy schemat systemu audio

domowy system audio
(źródło Informatyka dla szkół ponadpodstawowych Klasa 3 wyd. MiGra)

Motoryzacja i turystyka (wybrane przykłady)

eCall- ogólno europejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych instalowany w autach i staje sie obowiązkowy w nowych pojazdach osobowych i dostawczych. Uruchamia się automatycznie w momencie wypadku.

Android Auto i Apple CarPlay- technologie przenoszące wybrane funkcje telefonu na wbudowany ekran w samochodzie.

Systemy nawigacji lądowej i morskiej

Lokalizatory- wykorzystują technologie GPS i GSM do lokalizacji obiektów

Smartwatch- urządzenie noszone na nadgarstku (przypominające zegarek) zapewniające komunikacje z osobistym smartfonem. Zakres funkcji jest bardzo różny.