aFizyka logo

Zamów podręcznik wydawnicta MiGra (sklep wydawnictwa)

Wybrane narzędzia programu GIMP

Proponowany czas: 2 lekcje

Projekt Stara Mapa. Projekt oparty jest na materiale, który możesz przeglądnąć pod linkiem https://www.gimpuj.info/index.php?topic=6103.0

Krok 1. Utwórz płótno o wymiarach np. 800 x 600 pikseli, pierwszej warstwie przypisz kolor tła na czarny

płótno GIMP

Krok 2. Dodaj nowa warstwę o nazwie tło-mapy

warstwa GIMP

Nową warstwę wypełnij kolorem w odcieniu starego, pożółkłego papieru. Na przykład kolorem b5833e

warstwę wypełnij kolorem GIMP

Krok 3. Zastosuj narzędzie Filtr/ Szum/ Szum RGB. Narzędzie pozwoli uzyskać bazę do przebarwień występujących na starych dokumentach. Wybrane parametry ustaw jak na poniższym rysunku

Filtr/Szum/ Szum RGB GIMP

Krok 4. Zastosuj Rozmycie Gaussa w celu wygładzenia szumów. Wybierz Filtr/ Rozmycie/ Rozmycie Gaussa. Parametry rozmycia dobierz jak na poniższej ilustracji

Filtr Rozmycie Rozmycie Gaussa GIMP

Krok 5. Dodaj nowy kanał. Nowy kanał będzie służył do modyfikacji warstw

nowy kanał GIMP

Nowy kanał nazwij np. Fałdowanie, ustaw opcję Krycie wypełnienia na 100%, tak jak na poniższym rysunku

Krycie wypełnienia GIMP

Krok 6. Na dodanym kanale Fałdowanie zastosuj Filtr/ Renderowanie/ Chmury/ Jednolity szum. Opcje ustaw jak poniżej. Używając klawisza Nowe ziarno możesz wygenerować kolejną losowość szumu

Filtr/ Renderowanie/ Chmury/ Jednolity szum GIMP

Krok 7. Wyłącz widoczność kanału Fałdowanie

kanał GIMP

Krok 8. Przejdź na warstwę tło mapy. Dla tej warstwy zastosuj Filtr/ Światło i cień/ Efekty świetlne

Filtr/ Światło i cień/ Efekty świetlne GIMP

W oknie dialogowym Efekty świetlne na początku przejdź na zakładkę Opcje i ustaw jak poniżej

Efekty świetlne GIMP

Przejdź na zakładkę Światło, na której ustaw jak poniżej

Światło GIMP

Na zakładce Materiał opcje ustaw jak na poniższym rysunku

Światło Materiał GIMP

Na zakładce Mapowanie wypukłości wybierz w opcji Obraz z mapą wypukłości kanał Fałdowanie. Patrz poniżej

Mapowanie wypukłości GIMP

Sprawdź czy w zakładce Mapowanie środowiska nie jest zaznaczona opcja Odwzorowanie środowiska

Mapowanie środowiska GIMP

Po zastosowaniu filtrów i innych przekształceń, warstwa wierzchnia powinna wyglądać jak poniżej

warstwa wierzchnia GIMP

Uzyskany efekt można wyostrzyć wybierając Filtr/ Uwydatnianie/ Wyostrz

Filtr/ Uwydatnianie/ Wyostrz GIMP

Krok 9. Tworzymy poszarpane brzegi mapy. W pierwszej kolejności zaznaczamy prostokątny obszar, który w następnym kroku będziemy zniekształcać

zaznaczamy prostokątny obszar GIMP

Krok 10. Dodajemy nową warstwę o ciemnym brązowym kolorze i nazywamy ją np. tlo-ramka i ukrywamy warstwę

nowa warstwa GIMP

Krok 11. Zniekształcamy brzegi w sposób losowy. Wybieramy menu Zaznaczenie/ Zniekształcenie

Zaznaczenie/ Zniekształcenie GIMP

Otrzymamy losowo poszarpane brzegi. Wybieramy z menu Edycja opcje Wytnij

edycja wytnij GIMP

Odwracamy zaznaczenie, uaktywniamy warstwę tlo-mapy i wycinamy brzegi

wycinanie GIMP

Krok 12. Rozmywamy brzegi mapy. Nie usuwamy zaznaczenia. Wybieramy aktywną warstwę tlo-ramka, na którą nałożymy Filtr/ Rozmycie Gaussa

Filtr Rozmycie Gaussa GIMP

Krok 13. Ukrywamy warstwę tło-mapy, uaktywniamy warstwę tło-ramka, odwracamy zaznaczenie w menu Zaznaczenie/ Odwróć i odcinamy brązowy brzeg

Ukrywamy warstwę uaktywniamy warstwę GIMP

Krok 14. Pokazujemy wszystkie warstwy oprócz czarnej warstwy tlo. Efekt starej mapy, na której możemy rysować, mamy gotowy

Efekt starej mapy GIMP

Krok 15. Dodajemy kolejną warstwę o przezroczystym tle i nazywają ją lad

Efekt starej mapy GIMP

Krok 16. Uruchamiamy Google Maps, szukamy dowolnej wyspy i robimy kopię obrazu, którą wklejamy do warstwy lad

Google Maps i GIMP

Krok 17. Stosując różnego rodzaju narzędzia i filtry wycinamy zbędny ocean i ląd. Brzegi rozmywamy filtrem Gaussa. I możemy się bawić w tworzenie wizualizacji mapy wydumanego świata

rozmywanie brzegów GIMP

I to jest na tyle. Mapę możesz rozwijac według własnego uznania. Powodzenia