Zamów podręcznik wydawnicta MiGra (sklep wydawnictwa)
Wybrane narzędzia programu GIMP
Proponowany czas: 2 lekcjeProjekt Stara Mapa. Projekt oparty jest na materiale, który możesz przeglądnąć pod linkiem https://www.gimpuj.info/index.php?topic=6103.0
Krok 1. Utwórz płótno o wymiarach np. 800 x 600 pikseli, pierwszej warstwie przypisz kolor tła na czarny
![płótno GIMP](./g-migra/kl-1-b3-17.jpg)
Krok 2. Dodaj nowa warstwę o nazwie tło-mapy
![warstwa GIMP](./g-migra/kl-1-b3-18.jpg)
Nową warstwę wypełnij kolorem w odcieniu starego, pożółkłego papieru. Na przykład kolorem b5833e
![warstwę wypełnij kolorem GIMP](./g-migra/kl-1-b3-19.jpg)
Krok 3. Zastosuj narzędzie Filtr/ Szum/ Szum RGB. Narzędzie pozwoli uzyskać bazę do przebarwień występujących na starych dokumentach. Wybrane parametry ustaw jak na poniższym rysunku
![Filtr/Szum/ Szum RGB GIMP](./g-migra/kl-1-b3-20.jpg)
Krok 4. Zastosuj Rozmycie Gaussa w celu wygładzenia szumów. Wybierz Filtr/ Rozmycie/ Rozmycie Gaussa. Parametry rozmycia dobierz jak na poniższej ilustracji
![Filtr Rozmycie Rozmycie Gaussa GIMP](./g-migra/kl-1-b3-21.jpg)
Krok 5. Dodaj nowy kanał. Nowy kanał będzie służył do modyfikacji warstw
![nowy kanał GIMP](./g-migra/kl-1-b3-44.jpg)
Nowy kanał nazwij np. Fałdowanie, ustaw opcję Krycie wypełnienia na 100%, tak jak na poniższym rysunku
![Krycie wypełnienia GIMP](./g-migra/kl-1-b3-22.jpg)
Krok 6. Na dodanym kanale Fałdowanie zastosuj Filtr/ Renderowanie/ Chmury/ Jednolity szum. Opcje ustaw jak poniżej. Używając klawisza Nowe ziarno możesz wygenerować kolejną losowość szumu
![Filtr/ Renderowanie/ Chmury/ Jednolity szum GIMP](./g-migra/kl-1-b3-23.jpg)
Krok 7. Wyłącz widoczność kanału Fałdowanie
![kanał GIMP](./g-migra/kl-1-b3-24.jpg)
Krok 8. Przejdź na warstwę tło mapy. Dla tej warstwy zastosuj Filtr/ Światło i cień/ Efekty świetlne
![Filtr/ Światło i cień/ Efekty świetlne GIMP](./g-migra/kl-1-b3-25.jpg)
W oknie dialogowym Efekty świetlne na początku przejdź na zakładkę Opcje i ustaw jak poniżej
![Efekty świetlne GIMP](./g-migra/kl-1-b3-26.jpg)
Przejdź na zakładkę Światło, na której ustaw jak poniżej
![Światło GIMP](./g-migra/kl-1-b3-27.jpg)
Na zakładce Materiał opcje ustaw jak na poniższym rysunku
![Światło Materiał GIMP](./g-migra/kl-1-b3-28.jpg)
Na zakładce Mapowanie wypukłości wybierz w opcji Obraz z mapą wypukłości kanał Fałdowanie. Patrz poniżej
![Mapowanie wypukłości GIMP](./g-migra/kl-1-b3-29.jpg)
Sprawdź czy w zakładce Mapowanie środowiska nie jest zaznaczona opcja Odwzorowanie środowiska
![Mapowanie środowiska GIMP](./g-migra/kl-1-b3-30.jpg)
Po zastosowaniu filtrów i innych przekształceń, warstwa wierzchnia powinna wyglądać jak poniżej
![warstwa wierzchnia GIMP](./g-migra/kl-1-b3-31.jpg)
Uzyskany efekt można wyostrzyć wybierając Filtr/ Uwydatnianie/ Wyostrz
![Filtr/ Uwydatnianie/ Wyostrz GIMP](./g-migra/kl-1-b3-32.jpg)
Krok 9. Tworzymy poszarpane brzegi mapy. W pierwszej kolejności zaznaczamy prostokątny obszar, który w następnym kroku będziemy zniekształcać
![zaznaczamy prostokątny obszar GIMP](./g-migra/kl-1-b3-33.jpg)
Krok 10. Dodajemy nową warstwę o ciemnym brązowym kolorze i nazywamy ją np. tlo-ramka i ukrywamy warstwę
![nowa warstwa GIMP](./g-migra/kl-1-b3-36.jpg)
Krok 11. Zniekształcamy brzegi w sposób losowy. Wybieramy menu Zaznaczenie/ Zniekształcenie
![Zaznaczenie/ Zniekształcenie GIMP](./g-migra/kl-1-b3-34.jpg)
Otrzymamy losowo poszarpane brzegi. Wybieramy z menu Edycja opcje Wytnij
![edycja wytnij GIMP](./g-migra/kl-1-b3-35.jpg)
Odwracamy zaznaczenie, uaktywniamy warstwę tlo-mapy i wycinamy brzegi
![wycinanie GIMP](./g-migra/kl-1-b3-38.jpg)
Krok 12. Rozmywamy brzegi mapy. Nie usuwamy zaznaczenia. Wybieramy aktywną warstwę tlo-ramka, na którą nałożymy Filtr/ Rozmycie Gaussa
![Filtr Rozmycie Gaussa GIMP](./g-migra/kl-1-b3-37.jpg)
Krok 13. Ukrywamy warstwę tło-mapy, uaktywniamy warstwę tło-ramka, odwracamy zaznaczenie w menu Zaznaczenie/ Odwróć i odcinamy brązowy brzeg
![Ukrywamy warstwę uaktywniamy warstwę GIMP](./g-migra/kl-1-b3-39.jpg)
Krok 14. Pokazujemy wszystkie warstwy oprócz czarnej warstwy tlo. Efekt starej mapy, na której możemy rysować, mamy gotowy
![Efekt starej mapy GIMP](./g-migra/kl-1-b3-40.jpg)
Krok 15. Dodajemy kolejną warstwę o przezroczystym tle i nazywają ją lad
![Efekt starej mapy GIMP](./g-migra/kl-1-b3-41.jpg)
Krok 16. Uruchamiamy Google Maps, szukamy dowolnej wyspy i robimy kopię obrazu, którą wklejamy do warstwy lad
![Google Maps i GIMP](./g-migra/kl-1-b3-42.jpg)
Krok 17. Stosując różnego rodzaju narzędzia i filtry wycinamy zbędny ocean i ląd. Brzegi rozmywamy filtrem Gaussa. I możemy się bawić w tworzenie wizualizacji mapy wydumanego świata
![rozmywanie brzegów GIMP](./g-migra/kl-1-b3-43.jpg)
I to jest na tyle. Mapę możesz rozwijac według własnego uznania. Powodzenia