Operatory arytmetyczne, logiczne i relacyjne w języku C#
Cel: Napisz aplikację, przy pomocy której wykonasz podstawowe działania matematyczne, w tym znajdziesz część całkowitą i resztę z dzielenia dla dwóch dowolnych liczb całkowitych podanych z klawiatury
![działąnia matematyczne visual studio c#](./g-VS/p5-3.png)
Przy realizacji postawionego celu będziemy wykorzystywać operatory arytmetyczne, logiczne i relacyjne
Operatory arytmetyczne, logiczne i relacyjne w języku C#
Ogólnie, przez pojęcie operatora arytmetycznego w języku programowania rozumiemy operator, który działając na wprowadzonych argumentach liczbowych w wyniku działania arytmetycznego zwraca wartość liczbową. Podobnie jest w przypadku operatorów logicznych. Argumentami operatora logicznego są wartości logiczne, a wynikiem działania jest wartość logiczna. Operatory relacyjne służą do porównania ze sobą dwóch argumentów. Wynikiem działania operatora relacyjnego jest wartość logiczna.
Operator | Działanie | Przykład |
+ | dodawanie | z=x+y; |
- | odejmowanie | z=x-y; |
* | mnożenie | z=x*y |
/ | dzielenie gdy oba argumenty są typu całkowitego, to zwraca część całkowitą z dzielenia | z=x/y |
% | reszta z dzielenia typ całkowity | z=x%y |
Operator | Działanie | Przykład |
&& | logiczne AND | x&&y |
|| | logiczne OR | x||y |
! | logiczne NOT | !x |
< | mniejsze od | x<0 |
<= | mniejsze lub równe od | x<=0 |
> | większe od | x>0 |
>= | większe lub równe od | x>=0 |
== | równe | x==0 |
!= | różne | x!=0 |
Operatory relacyjne i logiczne
Operatory relacyjne i logiczne są używane w prostej instrukcji warunkowej if lub złożonej instrukcji warunkowej if-else.
Prosta instrukcja warunkowa ma składnię jak poniżej
(wyrażenie logiczne){instrukcja wykonania;}
Na przykład sprawdzamy czy wprowadzona wartość x jest mniejsza od 10, jeżeli tak, to ma się pojawić w komponencie Label, tekst: Tak, podana liczba jest mniejsza od 10
if(x<10){label1.Text="Tak, podana liczba jest mniejsza od 10";}
Składnia złożonej instrukcji warunkowej ma postać
if(wyrażenie logiczne){pierwsza instrukcja wykonania;}
else {druga instrukcja wykonania;}
Na przykład wykonujemy dzielenie liczby x przez liczbę y i chcemy sprawdzić czy liczba y jest różna od zera. Jeżeli jest różna, to wykonujemy dzielenie, w przeciwnym wypadku podajemy stosowny komunikat w komponencie Label
if(y!=0){wynik=x/y;}
else {label1.Text="Dzielenie przez zero! Podaj wartość różną od zera";}
Krok 1. Układ komponentów na formatce
- GroupBox- sztuk 2
- Label- sztuk 3
- TextBox- sztuk 2
- Button- sztuk 5
![układ komponentów](./g-VS/p5-1.png)
Krok 2. Zmiana właściwości Text komponentów formatki
Komponenty GroupBox w tym przypadku będą pełnić rolę wizualną- pogrupują pozostałe komponenty pod względem informacyjnym dla użytkownika aplikacji. Zmienimy im zawartość właściwości Text odpowiednio na "Wprowadź dane (dwie wartości całkowite)" oraz "Wybierz działanie".Pole Text komponentów TextBox wypełnimy zerem
![zmiana właściwości Text w GroupBox](./g-VS/p5-2.png)
Krok 3. Deklaracja zmiennych
W działaniu tej aplikacji przewidujemy cztery zmienne. Z postawionego warunku zadania będą to zmienne typu całkowitego int. Zmienne mogą być zasięgu lokalnego dla klasy naszej formatki.
public partial class Form1 : Form
{
private int a=0, b=0, wynik=0, reszta=0;
public Form1()...
Krok 4. Wykonujemy działanie dodawania
Wykonanie działania dodawania będzie polegać na odczytaniu wartości wprowadzonych do komponentów TextBox. Wyliczeniu ich sumy i wyświetleniu informacji zwrotnej. Przykładowy kod bez zabezpieczenia ( z góry zakładamy, że użytkownik wprowadził dane) może wyglądać jak poniżej
private void Button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
a = Convert.ToInt16(textBox1.Text);
b = Convert.ToInt16(textBox2.Text);
wynik = a + b;
label3.Text = "Wynik dodawania: " + wynik.ToString();
}
![wynik dodawania](./g-VS/p5-4.png)
Ćwiczenia sprawdzające
1. Oprogramuj pozostałe wybrane działania matematyczne: odejmowanie, mnożenie, część całkowita z dzielenia, reszta z dzielenia.
2. Zabezpiecz odpowiednie działania przed dzieleniem przez zero