Rozwiązania. Arkusz egzaminacyjny INF.04. Czerwiec 2023

INF 04 egzamin praktyczny Rozwiązanie arkusza czerwiec 2023

Poniżej treści problemów i ich rozwiązania.

Część I. Aplikacja konsolowa

Korzystając z opisu algorytmu sita Eratostenesa, przekształć pseudokod algorytmu do aplikacji konsolowej szukającej liczb pierwszych w przedziale 2..n, gdzie n = 100.

Ze zbioru liczb naturalnych z przedziału [2, n], tj. {2,3,4,... ,n} wybieramy najmniejszą, czyli 2, i wykreślamy wszystkie jej wielokrotności większe od niej samej, to jest 4, 6, 8, ... . Z pozostałych liczb wybieramy najmniejszą niewykreśloną liczbę (3) i wykreślamy wszystkie jej wielokrotności większe od niej samej: 6, 9, 12, ... . Według tej samej procedury postępujemy dla liczby 5. Następnie dla 7 aż do sprawdzenia wszystkich niewykreślonych wcześniej liczb. Wykreślanie powtarzamy do momentu, gdy liczba i, której wielokrotność wykreślamy, będzie większa niż √n.

Wskazówka:


Pseudokod
Niech A będzie tablicą wartości typu logicznego indeksowaną liczbami
całkowitymi od 2 do n (indeksy 0 i 1 nie są brane pod uwagę w czasie
działania algorytmu), początkowo wypełniona wartościami true
for i := 2, 3, 4, ..., nie więcej niż √n:
 if A[i] = true:
 for j := 2*i, 3*i, 4*i, ..., nie więcej niż n :
 A[j] := false
Wyjście: wartości i takie, że A[i] zawiera wartość true
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sito_Eratostenesa; dostęp: 04.08.2020

Założenia programu

Kod aplikacji przygotuj do nagrania na płytę. W podfolderze konsola powinno znaleźć się archiwum całego projektu o nazwie konsola.zip, plik z kodem źródłowym programu oraz plik wykonywalny, jeżeli istnieje.

PRZEJDŹ DO ROZWIĄZANIA

Część II. Aplikacja desktopowa

Za pomocą środowiska programistycznego dostępnego na stanowisku egzaminacyjnym, wykonaj aplikację desktopową będącą fragmentem aplikacji do obsługi poczty. Wykorzystaj umieszczone na pulpicie materiały o nazwie materialy.zip zabezpieczone hasłem: %Twoj@Paczka

arkusz INF 04 czerwiec 2023
Źródło CKE

Obraz 1. Aplikacja desktopowa, zaznaczono pole radio ?List? i wybrano przycisk ?Sprawdź Cenę?

Opis wyglądu aplikacji

Działanie aplikacji

Dla uproszczenia zadania należy przyjąć, że kod składa się tylko z 5 cyfr (bez znaku '-').

Założenia aplikacji

Podejmij próbę kompilacji i uruchomienia aplikacji. Wykonaj zrzut ekranowy zgodnie z wytycznymi z III części zadania.

Kod aplikacji przygotuj do nagrania na płytę. W podfolderze desktop powinno znaleźć się archiwum całego projektu o nazwie desktop.zip oraz plik (lub pliki) z kodem źródłowym modyfikowanym w czasie egzaminu.

PRZEJDŹ DO ROZWIĄZANIA

Część III. Dokumentacja utworzonych aplikacji

Wykonaj dokumentację do aplikacji utworzonych na egzaminie. W kodzie źródłowym aplikacji konsolowej utwórz nagłówek funkcji wypełniającej tablicę, według wzoru. Nagłówek powinien znaleźć się w kodzie źródłowym nad funkcją. W miejscu nawiasów <> należy podać nazwę funkcji, nazwy parametrów (lub słowo brak) oraz zwięzłe informacje (co realizuje funkcja?) ? zgodnie z listingiem 1. W miejscu autor należy podać numer zdającego

UWAGA: Dokumentację umieścić w komentarzu (wieloliniowym lub kilku jednoliniowych). Znajdujący się w listingu 1 wzór dokumentacji jest bez znaków początku i końca komentarza, gdyż te są różne dla różnych języków programowania

arkusz INF 04 czerwiec 2023
Listing 1. Wzór dokumentacji funkcji. Źródło CKE

Wykonaj zrzuty ekranu dokumentujące uruchomienie aplikacji utworzonych podczas egzaminu. Zrzuty powinny obejmować cały obszar ekranu z widocznym paskiem zadań. Jeżeli aplikacja uruchamia się, na zrzucie należy umieścić okno z wynikiem działania programu oraz otwarte środowisko programistyczne z projektem lub okno z kompilacją projektu. Jeżeli aplikacja nie uruchamia się z powodu błędów kompilacji, należy na zrzucie umieścić okno ze spisem błędów i widocznym otwartym środowiskiem programistycznym.

Nazwy zrzutów ekranu:

W edytorze tekstu pakietu biurowego utwórz plik z dokumentacją i nazwij go egzamin. Dokument powinien zawierać podpisane zrzuty ekranu, a następnie zapisane informacje:

  • nazwę systemu operacyjnego, na którym pracował zdający,
  • nazwy środowisk programistycznych, z których zdający korzystał na egzaminie,
  • nazwy języków programowania użytych podczas tworzenia aplikacji,
  • opcjonalnie komentarz do wykonanej pracy.
  • Zrzuty ekranu i dokument umieść w folderze o nazwie dokumentacja.

    Rozwiązanie części I: aplikacja konsolowa

    Rozwiązanie rozpoczniemy o przygotowania dwóch zmiennych: rozmiaru dla tablicy i tablicę typu prawda/ fałsz

    Wskazówka:

    
    //rozmiar
    static int n;
    //tablica prawda/ fałsz
    static bool[] t;
    

    W głównej metodzie Main() odczytamy rozmiar tablicy podany z klawiatury. Przypiszemy rozmiar do tablicy i wypełnimy jej zawartość wartościami true

    Wskazówka:

    
    static void Main(string[] args)
    {
        Console.Write("Podaj rozmiar tablicy n=");
        n=int.Parse(Console.ReadLine());
        //buduj tablice o podanym rozmiarze n
        //rozmiar n jest jednocześnie zakresem szukania liczb pierwszych
        t = new bool[n];
        //przypisz wartości true każdemu elemntowi tablicy
        for (int i = 0; i < n; i++) t[i] = true;
        Console.ReadKey();
    }
    

    Piszemy funkcję wykreślającą te liczby, czyli indeksy, które nie są liczbami pierwszymi. Wykreśleniem jest zmiana stanu z true na false

    Wskazówka:

    
    static void Wykreslaj(bool[] tab,int n)
    {
        //pierwiastkuj i zaokrąglij do całkowitej
        //niewiększej niż pierwiastek z rozmiaru
        int granica=(int)Math.Round(Math.Sqrt(n));
        int j;
        for(int i = 2; i <= granica; i++)
        {
            if (tab[i]==true)
            for(j=2*i;j<n;j+=i)
                tab[j] = false;
        }
    }
    

    Podana funkcja działa zgodnie z podanym pseudokodem w treści zadania. Teraz zostaje napisani drugiej funkcji, której zadaniem jest wyświetlenie tych indeksów z podanego zakresu, które są liczbami pierwszymi. Czyli wystarczy, że sprawdzimy w tablicy elementy równe logicznej prawdzie (true).Za separator wyświetlanych liczb przyjmiemy znak przecinka i spacji (, )

    Wskazówka:

    
    static void WypiszPierwsze(bool[] tab,int n)
    {
        Console.WriteLine("Liczby pierwsze to:");
        int i = 2;
        do {
            if (tab[i] == true) Console.Write(String.Format("{0}, ",i));
            //lub prościej
            //Console.Write(i+", ");
            i++;
        }
        while (i < n);
    }
    

    Wywołamy obie funkcje w głównej metodzie aplikacji

    Wskazówka:

    
    static void Main(string[] args)
    {
        Console.Write("Podaj rozmiar tablicy n=");
        n=int.Parse(Console.ReadLine());
        //buduj tablice o podanym rozmiarze n
        //rozmiar n jest jednocześnie zakresem szukania liczb pierwszych
        t = new bool[n];
        //przypisz wartości true każdemu elemntowi tablicy
        for (int i = 0; i < n; i++) t[i] = true;
        Wykreslaj(t,n);
        //pokaz liczby pierwsze z podanego zakresu
        WypiszPierwsze(t,n);
        Console.ReadKey();
    }
    

    Uruchamiamy aplikację i sprawdzamy efekt działania

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 sito eratostenesa

    Pełny kod rozwiązania

    Wskazówka:

    
    using System;
    
    namespace czerwiec_2023_problem_1_sito_eratostenesa
    {
        internal class Program
        {
            //rozmiar
            static int n;
            //tablica prawda/ fałsz
            static bool[] t;
    
            static void Wykreslaj(bool[] tab,int n)
            {
                //pierwiastkuj i zaokrąglij do całkowitej
                //niewiększej niż pierwiastek z rozmiaru
                int granica=(int)Math.Round(Math.Sqrt(n));
                int j;
                for(int i = 2; i <= granica; i++)
                {
                 if (tab[i]==true)
                    for(j=2*i;j<n;j+=i)
                        tab[j] = false;
                }
            }
    
            static void WypiszPierwsze(bool[] tab,int n)
            {
                Console.WriteLine("Liczby pierwsze to:");
                int i = 2;
                do {
                    if (tab[i] == true) Console.Write(String.Format("{0}, ",i));
                    //lub prościej
                    //Console.Write(i+", ");
                    i++;
                }
                while (i < n);
            }
            static void Main(string[] args)
            {
                Console.Write("Podaj rozmiar tablicy n=");
                n=int.Parse(Console.ReadLine());
                //buduj tablice o podanym rozmiarze n
                //rozmiar n jest jednocześnie zakresem szukania liczb pierwszych
                t = new bool[n];
                //przypisz wartości true każdemu elemntowi tablicy
                for (int i = 0; i < n; i++) t[i] = true;
                Wykreslaj(t,n);
                //pokaz liczby pierwsze z podanego zakresu
                WypiszPierwsze(t,n);
                Console.ReadKey();
            }
        }
    }
    
    kod rozwiązania sito eratostenesa

    Kod rozwiązania

    pobierz

    Rozwiązanie części II: aplikacja desktopowa

    Do rozwiązania pobierz załącznik z grafiką zamieszczoną w arkuszu (pobierz)

    Załącznik zawiera trzy plik PNG z poniższą grafiką

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa
    Źródłow CKE

    Układ komponentów

    Rozwiązanie zadania rozpoczniemy od przygotowania układu kontrolek. Tekst informacyjny w kontrolkach wprowadź zgodnie z arkuszem zadań.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa układ komponentów

    Przejdź do folderu projektu i skopiuj katalog wraz z załączonymi plikami graficznymi (list.png, paczka.png, pocztowka.png)

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa pliki graficzne

    W projekcie osadź kontrolkę do przechowywania zasobów graficznych- ImageList

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa ImageList

    Odczytaj wymiary plików graficznych (wysokość i szerokość w pikselach). Wybierz i zapamiętaj największą parę.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa wymiary plików graficznych

    W dołączonych zasobach wszystkie obrazy mają jednakowy rozmiar- 100x63 pikseli. Ten rozmiar podamy w kontrolce ImageList zanim dołączymy pliki graficzne do jej kolekcji.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa kolekcja ImageList

    Dołączamy grafikę do kolekcji. Wybierz zakładka Właściwości/ Images. Tak jak poniżej

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa Images kolekcja

    Otworzy się okno dialogowe pozwalające dodać pliki z grafiką. Dodaj te trzy pliki graficzne z obrazem listu, paczki i kartki pocztowej. Zwróć uwagę na kolejność dodawania.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa zasoby graficzne ImageList

    Pozycja na liście jest indeksem w kolekcji obrazów. Według tych indeksów w kodzie programu będziemy podmieniać zawartość kontrolki PictureBox. Zero (0) to pocztówka, jeden (1) to list, dwa (2) to paczka.

    Wprowadź właściwy tekst informacyjny o roli użytych kontrolek.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa tekst kontrolek

    Ustaw aktywność wyboru kontrolki RadioButton- pocztówka na wybraną (Checked ustaw na True)

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa Checked

    Przy prawidłowym osadzeniu kontrolek RadioButton w obszarze kontrolki GroupBox wybór jednej z nich dezaktywuj poprzedni wybór. Tak więc odpada nam kodowanie aktywności zaznaczenia. Sprawdź to- skompiluj aplikację i poklikaj w przyciskach wyboru rodzaju przesyłki.

    Przygotowujemy obsługę wyboru rodzaju przesyłki

    W rozwiązaniu nie jest narzucony sposób wykorzystania rodzaju i typów zmiennych. Najłatwiej dla wyboru rodzaju przesyłki i przejrzystości kodu jest zastosowanie typu wyliczeniowego enumeratora zbioru.

    Przejdź do głównego pliku kodu (Form1.cs) i wprowadź poniższy kod

    Wskazówka:

    
    public partial class Form1 : Form
    {
    	enum PRZESYLKA {POCZTOWKA,LIST,PACZKA};
    	private PRZESYLKA przesylka = PRZESYLKA.POCZTOWKA;
    
    	public Form1()
    	{
    		InitializeComponent();
    	}
    }
    

    Kontrolkom RadioButton przypisz unikatowe indeksy. Po tych indeksach będziemy rozróżniać w jednym wspólnym zdarzeniu kliknięcia, który przycisków jest aktyny. Czyli jaką przesyłkę wybrano. W odpowiednich polach Tag wpisz: idPocztowka, idList, idPaczka. Pisownia jest ważna i nie używaj polskich znaków.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa Tag RadioButton

    Obsługujemy zdarzenie Click kontrolek RadioButton. Przytrzymaj klawisz Shift i zaznacz kontroli RadioButton. Zwróć uwagę czy tylko te trzy kontrolki są obramowane stanem zaznaczenia.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa zdarzenie Click

    Przejdź do zakładki Właściwości/ Zdarzenia i dwa razy szybko kliknij w obszarze metody Click()

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa metoda Click

    Do metody Click wprowadzamy poniższy kod. Kod rozpoznaje (po przypisanym tagu) jaka kontrolka RadioButton została kliknięta.

    Wskazówka:

    
    private void radioButton1_Click(object sender, EventArgs e)
    {
        //rzutuj obiekt sender na typ RadioButton
        RadioButton radioButton = (RadioButton)sender;
        //wybór aktywnej opcji rodzaju przesyłki
        //rozpoznaj po Tag-u kontrolki RadioButton
        switch (radioButton.Tag)
        {
            case "idPocztowka": przesylka = PRZESYLKA.POCZTOWKA;break;
            case "idList": przesylka = PRZESYLKA.LIST;break;
            case "idPaczka": przesylka = PRZESYLKA.PACZKA; break;
        }
    }
    

    Funkcja podmieniająca obrazek i tekst

    Podmiana obrazu i tekstu odbywa się według poleceń zadania po kliknięciu w przycisk Button z napisem Sprawdź cenę. Napiszemy funkcje, która zrealizuje tę podmianę. Funkcja będzie bardzo prosta, bez żadnych parametrów i nie będzie zwracać typu.

    Wskazówka:

    
    private void ZmienObraz_i_Tekst()
    {
        switch (przesylka)
        {
            case PRZESYLKA.POCZTOWKA: 
                    label1.Text="Cena: 1 zł";
                    pictureBox1.Image = imageList1.Images[0];
                    break;
            case PRZESYLKA.LIST:
                    label1.Text = "Cena: 1,5 zł";
                    pictureBox1.Image = imageList1.Images[1];
                break;
            case PRZESYLKA.PACZKA:
                    label1.Text = "Cena: 10 zł";
                    pictureBox1.Image = imageList1.Images[2];
                break;
            default:
                    label1.Text = "Cena: 1 zł";
                    pictureBox1.Image = imageList1.Images[0];
                break;
        }
    }
    

    Jej działanie już możesz sprawdzić zanim zostanie obsłużone klikanie w przycisk. Do metody Form1/Load, którą zainicjujesz jak poniżej (dwa razy szybko kliknij w pustym obszarze metody Load)

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa zmiana obrazu image

    Wprowadź poniższy kod

    Wskazówka:

    
    private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        ZmienObraz_i_Tekst();
    }
    

    Skompiluj i sprawdź działanie aplikacji. Aplikacja po starcie ustawi aktywność wyboru pocztówki.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa Form1 Load

    Wywołanie tej funkcji ustawimy również w zdarzeniu Click() dla przycisku Sprawdź cenę. Inicjujemy metodę zdarzenia Click() dla tego przycisku

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa Sprawdź cenę

    I wprowadzamy poniższy kod

    Wskazówka:

    
    private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
    {
        ZmienObraz_i_Tekst();
    }
    

    Skompiluj program i sprawdź jego działanie. Po zmianie opcji wyboru kontrolek RadioButton i kliknięciu przycisku Sprawdź cenę zauważysz zmianę tekstu i obrazu.

    Obsługa klawisza Zatwierdź

    Obsługa klawisza Zatwierdź wykonamy w zdarzeniu Click() tej kontrolki. Napiszemy funkcję, która sprawdzi podane warunki na kod pocztowy. W wyniku sprawdzenia funkcja wyświetli odpowiedni komunikat w standardowym oknie dialogowym systemu Windows

    Wskazówka:

    
    void SprawdzKod()
    {
        string komunikat = "Dane przesyłki zostały wprowadzone";
        //odczytaj kod
        string kod = textBox2.Text;
        if (kod.Length != 5)
        {
            komunikat = "Nieprawidłowa liczba cyfr w kodzie pocztowym";
        }else
        // sprawdź czy wszystkie znaki to cyfry
        {
            int i = 0;
            do
            {
                char znak = kod[i];
                //jeżeli jest błędny to
                if (znak < '0' || znak > '9')
                {
                    komunikat = "Kod pocztowy powinien składać się z samych cyfr";
                    //wyskocz bo nie ma sensu dalej sprawdzać poprawności kodu
                    break;
                }
                i++;
            } while (i < kod.Length);
        }
        //wyświetl komunikat
        MessageBox.Show(komunikat,
                        "Stan przesyłki",
                        MessageBoxButtons.OK,
                        MessageBoxIcon.Information);
    }
    

    Po zainicjowaniu zdarzenia Click() dla przycisku zatwierdź wywołamy tę funkcję

    Wskazówka:

    
    private void button2_Click(object sender, EventArgs e)
    {
        SprawdzKod();
    }
    

    Skompiluj program i sprawdź efekt działania. Poniżej okno komunikatu dla kodu zawierającego znak, który nie jest cyfrą.

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa kod pocztowy

    Sprawdźmy pozostałe możliwości wprowadzania błędnego kodu pocztowego

    arkusz INF 04 czerwiec 2023 aplikacja desktopowa błędny kod pocztowy

    Pełny kod rozwiązania

    Wskazówka:

    
    using System;
    using System.Collections.Generic;
    using System.ComponentModel;
    using System.Data;
    using System.Drawing;
    using System.Linq;
    using System.Text;
    using System.Threading.Tasks;
    using System.Windows.Forms;
    
    namespace czerwiec_2023_problem_2_nadaj_przesylke
    {
        public partial class Form1 : Form
        {
            enum PRZESYLKA {POCZTOWKA,LIST,PACZKA};
            private PRZESYLKA przesylka = PRZESYLKA.POCZTOWKA;
    
            public Form1()
            {
                InitializeComponent();
            }
    
            private void radioButton1_Click(object sender, EventArgs e)
            {
                //rzutuj obiekt sender na typ RadioButton
                RadioButton radioButton = (RadioButton)sender;
                //wybór aktywnej opcji rodzaju przesyłki
                //rozpoznaj po Tag-u kontrolki RadioButton
                switch (radioButton.Tag)
                {
                    case "idPocztowka": przesylka = PRZESYLKA.POCZTOWKA;break;
                    case "idList": przesylka = PRZESYLKA.LIST;break;
                    case "idPaczka": przesylka = PRZESYLKA.PACZKA; break;
                }
            }
            private void ZmienObraz_i_Tekst()
            {
                switch (przesylka)
                {
                    case PRZESYLKA.POCZTOWKA: 
                            label1.Text="Cena: 1 zł";
                            pictureBox1.Image = imageList1.Images[0];
                            break;
                    case PRZESYLKA.LIST:
                            label1.Text = "Cena: 1,5 zł";
                            pictureBox1.Image = imageList1.Images[1];
                        break;
                    case PRZESYLKA.PACZKA:
                            label1.Text = "Cena: 10 zł";
                            pictureBox1.Image = imageList1.Images[2];
                        break;
                    default:
                            label1.Text = "Cena: 1 zł";
                            pictureBox1.Image = imageList1.Images[0];
                        break;
                }
            }
            private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
            {
                ZmienObraz_i_Tekst();
            }
    
            private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
            {
                ZmienObraz_i_Tekst();
            }
    
            void SprawdzKod()
            {
                string komunikat = "Dane przesyłki zostały wprowadzone";
                //odczytaj kod
                string kod = textBox2.Text;
                if (kod.Length != 5)
                {
                    komunikat = "Nieprawidłowa liczba cyfr w kodzie pocztowym";
                }else
                // sprawdź czy wszystkie znaki to cyfry
                {
                    int i = 0;
                    do
                    {
                      char znak = kod[i];
                      //jeżeli jest błędny to
                      if (znak < '0' || znak > '9')
                        {
                            komunikat = "Kod pocztowy powinien składać się z samych cyfr";
                            //wyskocz bo nie ma sensu dalej sprawdzać poprawności kodu
                            break;
                        }
                      i++;
                    } while (i < kod.Length);
                }
                //wyświetl komunikat
                MessageBox.Show(komunikat,
                                "Stan przesyłki",
                                MessageBoxButtons.OK,
                                MessageBoxIcon.Information);
            }
            private void button2_Click(object sender, EventArgs e)
            {
                SprawdzKod();
            }
        }
    }
    
    kod rozwiązania nadaj przesyłkę

    Kod rozwiązania

    pobierz
    Alkomat- wirtualny test

    Alkomat- darmowa aplikacja na Androida

    Pobierz ze sklepu Google Play
    Olinowanie stałe- kalkulator średnic

    Olinowanie stałe- darmowa aplikacja na Androida

    Pobierz ze sklepu Google Play
    przepis na gogfry

    Przepis na gofry

    zobacz
    przepis na bitą śmietanę

    Przepis na bitą śmietanę

    zobacz